Mes nuolat girdime apie tai, kad skaitymas vaikui prieš miegą praturtina jo žodyną, skiepija meilę knygoms ir, žinoma, suartina tėvus su vaikais. O dar kur teiginiai, kad jei kas vakarą savo vaikui perskaitysite po knygelę, tai iki pradedant lankyti mokyklą, jis bus perskaitęs beveik 2 tūkst. knygų.
Tačiau kiekvienas tėvas žino, kad tai nesąmonė, nes vaikas visada prašo vienos ir tos pačios istorijos. Tai kodėl?
Pasak Pasaulio ekonomikos forumo, vaikai taip geriau mokosi ir įgauna ypač svarbių įgūdžių, todėl ir vėl skaityti knygelę, kurią tiek jūs, tiek vaikas jau moka mintinai, yra naudinga.
Vaikai nori pasikartojimų
Vaikai mieliau priima pažįstamus dalykus, o ne naujoves ir tai, anot ekspertų, yra ankstyvojo mokymosi proceso etapas. Pavyzdžiui, maži kūdikiai labiau mėgsta tų žmonių veidus, kurie yra panašūs į jų tėvų ir globėjų. Štai todėl barzdotų tėvų vaikai geriau sutaria su barzdotais vyrais nei beplaukiais.
Su amžiumi bei patirtimi vaikai ima ieškoti naujovių. Maždaug keturių-penkių mėnesių kūdikiams nauji veidai darosi įdomesni nei jų globėjų.
Jūsų vaiko amžius turi įtakos tam, kaip greitai jie išmoks ir įsimins informaciją iš vakarinio knygų skaitymo. Du pagrindiniai atminties vystymosi principai yra, kad kuo mažesnis vaikas, tuo ilgiau jis užtrunka, kol iškoduoja informaciją, be to, jie ją greičiau pamiršta.
Pavyzdžiui, vienerių metų vaikas veiksmų seką išmoksta dvigubai greičiau nei 6 mėnesių kūdikis. 1,5 metų vaikas veiksmų seką paprastai atsimena dvi savaites, o dvimetis – tris mėnesius.
Tačiau dvimačiai informacijos šaltiniai – tokie kaip vaizdo įrašai ir knygos – yra sunkiau įsimenami nei tiesioginės patirtys. Taigi, pasikartojantis skaitymas vaikams padeda geriau iškoduoti informaciją ir ją prisiminti.
Kaip vaikai mokosi iš pasikartojimų?
Pakartotinis istorijos skaitymas vaikui padeda įsiminti žodžius, ypač tiems vaikams, kurių amžius nuo trejų iki penkerių metų.
Pasikartojimai padeda įsisavinti sudėtingą informaciją, nes padaugėja galimybių šią informaciją iškoduoti, taip leidžiant vaikui susikoncentruoti į skirtingus istorijos elementus. Tai leidžia užduoti klausimų ir suprasti esmę diskusijos metu.
Jums gali pasirodyti, kad pasakų knygelės nėra sudėtingos, tačiau jose yra 50 proc. Daugiau retų žodžių nei žiūrimiausiu metu rodomose televizijos laidose ir net studentų pokalbiuose. Kada paskutinį kartą pokalbyje su kolega pavartojote žodį žirafa? Tam, kad išmoktumėte visą šią informaciją, reikia laiko.
Kaip tėvai gali palaikyti mokymąsi iš pasikartojimų
Kitą kartą, kai jūsų atžala vėl paprašys daugybę kartų skaitytos knygos, atsiminkite, kad tai yra svarbus žingsnis vaiko mokymosi kelionėje. Jūs galite palaikyti tolimesnį mokymąsi, kiekvieną kartą toje pačioje istorijoje susikoncentruodami į naują detalę.
Vieną vakarą prieš miegą daugiau dėmesio skirkite knygoje esantiems paveikslėliams, kitą dieną – į tekstą, dar kitą – leiskite vaikui pabaigti jūsų skaitomus sakinius. Toks istorijos nagrinėjimas kelia daugiau iššūkių vaikui, taigi, gerina jo kognityvinius įgūdžius.
Taip pat pasikartojimų poreikį galite išnaudoti, suteikdami vaikui platesnį kontekstą. Pavyzdžiui, jeigu jūsų vaikui patinka knyga apie Kakę Makę, pabandykite jam pasiūlyti kitų autorės knygų apie šią mergaitę. O gal jūsų vaiką ypač domina knyga, kurioje Kakė Makė valosi dantis? Pabandykite pasiūlyti kitų knygų apie dantis ir jų higieną, taip supažindindami vaikus su platesniu kontekstu ir sudėtingesniu žodynu.
Šis etapas praeis, tad išnaudokite jį.